تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 22:02
44 بازدید
کد خبر : 93991

نشست رهبران کره جنوبی و ژاپن، شاید وقتی دیگر!

نشست رهبران کره جنوبی و ژاپن، شاید وقتی دیگر!

برنامه‌های برگزاری نخستین دیدار رو در روی رهبران ژاپن و کره جنوبی در پی اظهارات نامناسب از سوی یک دیپلمات ژاپنی درباره مون بهم ریخته و به جدیدترین تنش بین دو کشور بدل شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه ژاپنی یومیوری گزارش کرد، قرار بود مون جائه این، رئیس جمهوری

نشست رهبران کره جنوبی و ژاپن، شاید وقتی دیگر!

برنامه‌های برگزاری نخستین دیدار رو در روی رهبران ژاپن و کره جنوبی در پی اظهارات نامناسب از سوی یک دیپلمات ژاپنی درباره مون بهم ریخته و به جدیدترین تنش بین دو کشور بدل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه ژاپنی یومیوری گزارش کرد، قرار بود مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی روز جمعه آتی به توکیو و برای برگزاری نشستی با یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن هم‌زمان با آغاز بازی‌های المپیک برود.

اما دو طرف امروز (دوشنبه) نهایی شدن نشست دو جانبه را رد کردند و دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی وجود “مانع لحظه آخری” را علت این مساله عنوان کرده است.

پس از آنکه یکی از شبکه‌های خبری ژاپن روز جمعه گذشته ضمن توصیف تلاش‌های مون برای بهبود روابط با توکیو، اظهار نظری از سوی دیپلمات ارشد سفارت این کشور در سئول را منتشر کرد که تلاش‌های رئیس جمهوری کره جنوبی را به “خودارضایی” تشبیه کرد؛ واکنش خشمگینانه و اعتراض سئول را در پی داشت.

این مساله بر تنش‌های سیاسی بین دو کشور که بر سر مناقشات قلمرویی و رویدادهای زمان جنگ است، افزوده و حتی تردیدهایی را بر این امیدواری ایجاد کرده که بازی‌های المپیک توکیو که می‌توانست باعث بهبود روابط بین دو کشور و همکاری منطقه‌ای شود،‌ چنان تاثیری بر این مساله نداشته باشد.

در گزارش روزنامه یومیوری آمده، سوگا و مون قرار بود درباره مسائلی که روابط بین سال‌های گذشته را تیره و تار کرده از جمله جبران خسارت برای افرادی که در زمان استعمارگری ژاپن از ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ مجبور به کار در شرکت‌های ژاپنی و فاحشه خانه‌های نظامی بودند، صحبت کنند.

این روزنامه همچنین نوشت، ژاپن قصد دارد تا این دیپلمات را پس از اظهارات زننده‌اش درباره رئیس جمهوری کره جنوبی برکنار کند.

یکی از سخنگوهای ارشد دولت ژاپن نیز گفته که به سفیر این کشور در سئول درباره این اظهارات هشدار داد و آنها را نامناسب خواند.

کاتسونوبو کاتو، دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت:‌ این اظهارات از سوی یک دیپلمات نامناسب هستند و ما فکر می‌کنیم که بابت آنها بسیار متاسفیم.

وی درباره گزارش مربوط به برکناری این دیپلمات نیز گفت، وزیر خارجه ژاپن درباره این مسائل تصمیم گیری می‌کند.

کاتو افزود، هنوز برای برگزاری نشست بین رئیس جمهوری کره جنوبی و نخست وزیر ژاپن تصمیم گیری نشده اما اگر مون تصمیم داشته باشد که به این سفر برود، دولت ژاپن از او استقبال می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرد، دو کشور درحال بررسی و گفتگو هستند اما هنوز تصمیمی درباره سفر مون گرفته نشده است.

در بیانیه این دفتر همچنین آمده است:‌ چویی جونگ-کان”، معاون وزیر خارجه کره جنوبی سفیر ژاپن را در سئول برای بیان اعتراضات دولتش احضار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی همچنین آمده است: معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای اعلام اعتراض دولت و انجام اقدامات مناسب برای اجنتاب از وقوع مجدد چنین وضعیتی سفیر ژاپن را در سئول احضار کرد.

سوگا همین ماه روابط بین دو کشور را بسیار مشکل توصیف کرده و گفته بود، این به سئول بستگی دارد تا واکنشی را در قبال این مشکلات داشته باشد.

مون نیز همین اواخر ابراز امیدواری کرده بود که بازی‌های المپیک شاید پیشنهادی برای فرصت به دو کره به منظور بهبود روابط و احیای مذاکرات صلح باشد پیش از آنکه پیونگ یانگ اعلام کند که به دلیل نگرانی از پاندمی کرونا اصلا در این بازی‌ها شرکت نمی‌کند.

در همین حال، بر اساس یک نظرسنجی که امروز توسط روزنامه آساهی منتشر شد، محبوبیت دولت سوگا در میان مردم ژاپن پیش از بازی‌های المپیک توکیو به یک رکورد تاریخی و ۳۱ درصد رسید.

در ماه گذشته میلادی،‌ بی اعتمادی به دولت توکیو هفت درصد رشد داشت و حالا روی رقم ۴۹ درصد است. حدود دو سوم از شرکت کنندگان یا بعبارتی ۶۵ درصد گفتند که نمی‌توانند ارزیابی مثبتی از اقدامات دولت برای مقابله با کرونا داشته باشند و ۶۶ درصد نیز گفتند که اعمال وضعیت اضطراری اصلا کمکی به اوضاع نمی‌کند.

۶۸ درصد از ۱۱۴۲ شرکت کننده در این نظرسنجی که در بازه زمانی ۱۷ و ۱۸ ژوئیه برگزارش شد گفتند که دولت توکیو قادر نخواهد بود امنیت را در جریان بازی‌های المپیک تضمین کند. همچنین ۴۶ درصد نیز گفتند که دولت در تضمین امنیت در دوران بازی‌ها موفق خواهد بود.

بازی‌های المپیک توکیو در ابتدا قرار بود ۲۰۲۰ برگزار شود اما بهار سال گذشته میلادی و در پی پاندمی کرونا تعلیق شد. بازی‌ها اکنون قرار است ۲۳ ژوئیه تا هشتم اوت در توکیو برگزار شود.

دولت توکیو اعلام کرده که وضعیت جدید اضطراری را در توکیو تا ۲۲ اوت اجرایی می‌کند تا از گسترش بیش از حد کرونا جلوگیری شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.